Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Stora Gungan, en av Stockholms äldsta, är mycket omtyckt. Föreningen består av 76 lägenheter i en rad oemotståndliga pastellfärgade hus byggda 1925 och har en härlig gård med parkkänsla. Föreningen är idealiskt belägen i närheten av tunnelbanestationen Sandsborg.

Medlemmarna verkar själva för ett unikt och bra boende. Fastigheten förvaltas av medlemmarna i en välplanerad organisation om styrelse och arbetsgrupper. Föreningen har egen sopsortering och komposter. Under vår och höst anordnas trädgårshelger då alla som har möjlighet hjäps åt med allt förekommande trädgårdsarbete.

En centralt belägen lekplats finns för små och stora barn med bland annat gungor, sandlåda, lekstuga, klätterställning och basketkorgar. När vädret tillåter spolas Enskedes mysigaste skridskobana med belysning och julgran i mitten.

Varje år arrangeras några återkommande sociala aktiviteter för medlemmarna, till exempel sill- och tårtfest i anslutning till skolavslutningen, kräftskiva och luciatåg. I september 2010 firades föreningens 85 år med en gemensam fest.

Fastigheten

Underhållet sköts enligt en underhållsplan. Under 2011 installerades bergvärme. Samtliga lägenheter fick trefas-el samt fiberdragning.

Samtliga fasader putsades om 2005-06 och återfick då den ursprungliga färgsättningen.

Gemensam innergård med utemöbler

Det finns 4 tvättstugor. I föreningen finns en centralt placerad samlingslokal. Lokalen rymmer ca 40 personer och kan nyttjas kostnadsfritt. Det finns även gemensam bastu. Cykelställ finns på gården. I föreningen finns även en snickarbod placerad på Skolvägen. Gratis parkering finns på gatan.